כנס יחיעמים, 68 שנה לליל הגשרים – יוזמה מיוחדת במינה!

'במקום שבו נסתם הגולל שם מתחילים הסיפורים'

רעיון כנס היחיעמים נולד בהר הזיתים ליד קברו של יחיעם ויץ הקבור ב'חלקת ירושלים'. בקבוצות שהדרכתי בהר הזיתים, תמיד היה בין המטיילים מי שהוא שהוסיף סיפור אישי הקשור ליחיעם. זה התחיל בסיפורו של אבנר סימן טוב מגעתון שאחיו דוד נפל בגשר, אבנר בן ירושלים הלך אחר הלוויה הגדולה של יחיעם, כשחזר לביתו התבשרה המשפחה על היעדרותו של אחיו דוד, ועד היום הוא חי בתחושה שהלך אחר ארונו של דוד אחיו. וזה המשיך עם סיפוריו של יחיעם יפה (בנו של אורי יפה מפקד בפלמ"ח חבר קבוץ מעוז חיים) שנולד שלשה שבועות לאחר מותו של יחיעם ויץ והיה בין הראשונים שנקרא על שמו של יחיעם ויץ.

ליל הגשרים

ב-16 ביוני 1946 (י"ח בסיוון תש"ו) נפלו 14 לוחמי הפלמ"ח בגשר א-כזיב (גשר הזיו) בפעולת פיצוץ הגשר, במסגרת "ליל הגשרים". הראשון שנפל היה יחיעם ויץ. הוא נפל לפני הפיצוץ ושאר הי"ג נפלו בעצם הפיצוץ – שאלת גורלם הייתה תעלומה מטרידה, שנפתרה רק אחרי שנים. גופתו של יחיעם נמצאה שלמה ונקברה בהר הזיתים בירושלים בהלוויה המונית.

יוסף ורוחמה ויץ מנציחים את זכרו

במהלך השנים, יותר מחמישים ילדים נקראו 'יחיעם' על שם יחיעם ויץ. כמה מהם הם בני משפחה ובנים של חברי יחיעם והשאר הם בנים של אבות שלא הכירו את יחיעם באופן אישי. הם שלחו מכתב להוריו, יוסף ורוחמה ויץ, להודיע על החלטתם – המכתבים הנרגשים נמצאים בארכיון האישי של יוסף ויץ בארכיון הציוני המרכזי.
הורי יחיעם עשו הכול כדי לשמור קשר עם כל ה'יחיעמים'. הם כינסו אותם לפגישות משותפות ואחת מהן הונצחה דרך צילום משותף – ב-1951, בטקס נטיעת 'חורש יחיעם', בהרי יהודה ליד מעלה-החמישה.

היוזמה שלי לארגון כנס יחיעמים

את יחיעם יפה פגשתי לראשונה בכנס חברון הראשון. יורם אלמקייס שחקר את מסעות הפלמ"ח הזמין לבמה את יחיעם יפה כדי לספר על הוריו אורי ותמר שבמסע הפלמ"ח חתמו את שמם בקיר בית כנסת אברהם אבינו בחברון. איך שיחיעם ירד מהבמה רצתי מהר לברר אם הוא קרוי ע"ש יחיעם ויץ. התשובה הייתה כן, התחילה בינינו מערכת התכתבויות ומאז היה ברור לשנינו שזה רק ענין של זמן עד שאנחנו מקיימים את כנס היחיעמים. שלשה חודשים לפני תאריך בו ימלאו 68 שנים לליל הגשרים (16.6.46) יחיעם יפה מצלצל ומודיע לי שזה הזמן לארגן את כנס היחיעמים. צרפנו אלינו את פרופ' יחיעם ויץ אחיינו של יחיעם (בנו של רענן ויץ) . ושלשתינו יצאנו לדרך. השלב הקשה ביותר בארגון הכנס היה לאסוף את כל היחיעמים. למזלנו בארכיון הציוני נמצאו רשימות מסודרות של משפחות שקראו לבנם יחיעם ובהם נעזרנו.

הארכיון הציוני

בארכיון הציוני פתחנו את יומניו של יוסף ויץ, ולתדהמתנו גילינו אוסף רשימות של ילדים בשם יחיעמים שרוחמה ויוסף שמרו. היו שתי רשימות. אחת לקראת נטיעת חורש במעלה החמישה בשנת 1951 שבו פרסמו בעיתון 'דבר' הודעה לכל ההורים שקראו לילדיהם יחיעם להתקשר אליהם. ורשימה נוספת משנת 1966 שאז הוציאו את ספרו של יחיעם "מכתבים" וחלקו אותו ליחיעמים עם הקדשה. כמו כן שמורים בארכיון כל המכתבים בין ההורים ובין יוסף ורוחמה לפני נטיעת חורש יחיעם וכן מכתבי תודה מהיחיעמים שקבלו את הספר.

הכנס

את הכנס החלטנו לקיים בתאריך ליל הגשרים(י"ח סיון, 16.6 ) שהוא יום הזיכרון ה 68 ליחיעם. ברור היה לנו שנפקוד את קברו, והחלטנו גם לשלב סיור קצר בבית הקברות.
את הכנס היה חשוב לנו לקיים במקום בעל שם, ושלכולם יהיה נוח להגיע. ההכרעה נפלה על האולם ביד יצחק בן צבי.

סיוע כספי מכובד זכינו לקבל מהקרן קיימת לישראל שיוסף ויץ היה ממייסדיה.

קצת מספרים

נמצאו כ- 200 אנשים בשם יחיעם במרשם התושבים
כ- 50 מהם נקראו על שם יחיעם ויץ, השאר על שם הקבוץ או השיירה.
ברשימות של יוסף ורוחמה מופעים 39 יחיעמים.
אנחנו איתרנו 40 יחיעמים.
בכנס השתתפו 25 יחיעמים.
שני יחיעמים האמהות שלהם היום בנות 92 הכירו אישית את יחיעם.
4 מבין היחיעמים המופיעים ברשימות של יוסף ורוחמה כבר אינם בין החיים.

תודה רבה לשני היחיעמים הנפלאים יחיעם יפה ויחיעם ויץ, שבזכותם הצלחנו להרים כנס מרתק.

– – –

  • ההזמנה לכנס:
    ההזמנה לכנס היחיעמים
  • קישור לכתבה על הכנס באתר NRG, מאת אלישיב רייכנר – היחיעמים: חמישים ילדים ולכולם קוראים יחיעם:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/589/153.html
  • סרטונים נוספים מהכנס והסיורים:
    לחצו על "פלייליסט" שבחלק העליון של הסרטון כדי לבחור את הסרטון הרצוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.