סיור בעקבות עולי הרגל להר הזיתים

"נַחֲלָתֵנוּ נֶהֶפְכָה לְזָרִים, בָּתֵּינוּ לְנָכְרִים"

סיור בעקבות עולי הרגל להר הזיתים

לאורך ההיסטוריה תודעת עולי הרגל להר הזיתים התמקדה בחורבנו של המקדש ההיסטורי, ובצפייה להתגלות ה' בהר הזיתים לעתיד לבוא . בכל התקופה שבין חורבן בית שני עד העת החדשה הגיעו עולי רגל יהודים לירושלים ולהר הזיתים.
בתקופת הגאונים (במאה ה- 10 ובמאה ה- 11) כנראה רכשו היהודים את ההר מידי המוסלמים ואז עלתה חשיבותו של ההר בחייו הדתיים והחברתיים של היישוב היהודי בארץ ישראל. עדות חשובה לכך היא בגניזה הקהירית בה נמצא כתב יד מהמאה ה- 11 ובו מדריך מפורט לעולה הרגל המגיע להר הזיתים.

שני מקומות תפילה מרכזיים היו בהר לאורך תקופת ימי הביניים: האחד בפסגת הר הזיתים והשני בקבר זכריה . סגולתו של מקום התפילה בפסגת ההר היה בעמידה המכוונת אל מול מקום קדש הקדשים, המסורות עסקו במקום עליית השכינה, והטקסים הציבוריים התקיימו במועדי העלייה לרגל כשהחשוב שבהם הו טקס הושענא רבה. מאוחר יותר החל מהתקופה הממלוכית התפתחו מסורות שנסובו סביב האמונה באחרית הימים, תחיית המתים וגלגול נשמות.
בסיור זה נשים את הדגש על מה שראה ותיאר היהודי שעלה להר הזיתים לאחר שחרב בית המקדש בתקופת ימי הביניים. וכיצד התפתחו לאורך הדורות מסורות של עולי הרגל באתרים השונים בהר.

מסלול: בית החושן (בית יהודי בלב הכפר א-טור הצופה על הר הבית), קבר חולדה, מערת הנביאים, 'דומינוס פלויט' (מתחם הכנסיה בו ע"פ המסורת היה מקום שריפת פרה אדומה), יד אבשלום, קבר בני חזיר ומצבת זכריה.

קישורים:


בחזרה לפירוט הסיורים בבית הקברות היהודי בהר הזיתים
בחזרה לפירוט הסיורים בירושלים העתיקה

סגור לתגובות.